Притисната между войната в Украйна, инфлацията и климатичните промени, световната мода променя представата за модерно.
След началото на военния конфликт през февруари големите брандове като „Балмен“, „Диор“, „Баленсиага“ представиха колекции, подчертаващи нуждата от защита. Пролетните ревюта наложиха сюрреалистична визия - манекенки носеха чували в преспи сняг или бяха облечени в корсети, наподобяващи броня. Някои дизайнери се отказаха да озвучават дефилетата си или избираха поетичен рецитал вместо традиционния саундтрак.
Ритуалната подкрепа от страна на модната индустрия продължи и при есенното представяне на колекциите за пролет-лято 2023 г. По време на седмиците на модата през септември 2022 г. обаче дизайнерите не изразяваха емоции от сблъсъка с ужасяващата реалност, а задаваха тенденции, които предефинират модерността.
На първо място фокусът е все повече върху тялото и неговата цялост и уязвимост. Някои от моделите на дефилетата в Париж през септември излязоха боси, а ревюто на „Оф уайт“ отдаде почит на починалия от рак дизайнер Върджил Абло, показвайки рентгенова снимка на кости. Позитивността на тялото вече е утвърден принцип. То е крехко и разголено, обвито в прозрачни материи. Една и съща дреха може да бъде носена и от мъж, и от жена, въпрос на усещане, казва Мари Кристин Стац от модна къща „Гошер“. На Парижката седмица на модата „Балмен“ показа така наречената „плюс сайз“ манекени. По същото време италианското модно списание „Грация“ публикува фотосесия с модели с кожни изгаряния, белези, витилиго. Не е нужно непременно да се демонстрират лукс и красота, важно е да се разкаже история.
Модата, показана на подиумите в Ню Йорк, Лондон, Милано и Париж, е категорично етична. Залага се на естествени материи – кожа, плетива, рециклирани материали. Американският дизайнер Рик Оуенс използва отпадъчни продукти от земеделската индустрия и рециклиран найлон. Модата е все по-загрижена за въглеродния отпечатък, който оставя, каза Карълайн Ръш, директор на британския съвет за мода в навечерието на Лондонската седмица на модата.
Част от брандовете демонстрират желание да се върнат към настроението преди пандемията. Модната седмица в Милано мина под знака на оптимизма. В Париж „Клое“ показа ревю, вдъхновено от диско вълната. В Ню Йорк Томи Хилфигър потърси вдъхновение в 90-те. Обръщането към тенденции от 90-те и 70-те години, шестващото хедонистично розово, физическото завръщане на ревютата след пандемията издават носталгия и надежда, независимо от задаващата се рецесия. Модата ще се прости с част от блясъка си – една от мерките за пестене на енергия, обявени от различните правителства, включва гасене на светлините в луксозните бутици.
На фона на минимализма в разходите и в модните линии най-паметното събитие на Парижката седмица на модата ще остане миниспрей роклята на „Коперни“. Голото тяло на манекенката Бела Хадид беше напръскано с пулверизатор, чиято течност се втвърди от допира до човешката кожа. Социалните мрежи се изпълниха с възторжени реакции по повод рокля, която на практика не съществува. Така футуристичните технологии доказаха окончателно, че носталгията е кратко намигване, но дигиталното окончателно става част от реалното.